PM: Nye patientrettigheder er et vigtigt skridt mod mere lighed i sundhed

I regeringens udspil til en ny sundhedsreform foreslås det at indføre en patientrettighed til hurtig behandling hos praktiserende speciallæger – inspireret af sygehusområdet, hvor man som patient har ret til hurtig udredning og behandling. Forslaget skaber optimisme hos Sundhed Danmark, der repræsenterer den private sundhedsbranche.

“Patientrettighederne har på sygehusområdet bidraget til et gennemgående patientfokus, hvor patientens ret til at blive behandlet hurtigt har været med til at øge kapaciteten og produktiviteten i det samlede sygehusvæsen. Det er vi glade for, at man nu vil lade sig inspirere af hos de praktiserende speciallæger,” udtaler Jakob Rixen, der er branchedirektør for Sundhed Danmark.

På tværs af landet er der store forskelle i ventetiderne hos de praktiserende speciallæger, og der er ligeledes store regionale forskelle i anvendelse af praktiserende speciallæger i stedet for øvrige private sundhedsvirksomheder. Dette har bidraget til en øget geografisk ulighed i sundhed, forklarer Jakob Rixen.

“Når regeringen nu også vil indføre patientrettigheder hos de praktiserende speciallæger, er det et vigtigt skridt mod mere lighed i sundhed på tværs af landet,” uddyber Jakob Rixen.

Helt konkret foreslår Sundhed Danmark, at den nye patientrettighed udformes således, at patienterne kan blive behandlet hos private klinikker og hospitaler, hvis den praktiserende speciallæge ikke kan behandle patienten inden for den lovfastsatte tidsgrænse. Den model kender man nemlig fra sygehusområdet, hvor de private sundhedsvirksomheder har været et effektivt supplement til det offentlige sundhedsvæsen, især i situationer med lange ventetider.

“Den private sundhedsbranche står klar til at hjælpe langt flere af de patienter, der i dag står på venteliste. Vi ser frem til at bidrage med konkrete forslag til, hvordan den nye patientrettighed kan implementeres – ligesom vi også ser andre åbninger i udspillet til et stærkere samarbejde mellem den offentlige og private sektor,” afslutter Jakob Rixen.

For yderligere kommentarer kontakt da politisk konsulent, Signe Bøgevald Hansen på sibh@sundheddanmark.nu eller på 50 52 61 90.